+420 603 728 410
a.mittelbach@seznam.cz

Historie závodu

Z historie nejmasovějšího evropského cykloturistického závodu amatérů

Před čtyřiceti lety – dne 21. května 1983 – byl nad Karlovými Vary odstartován cykloturistický závod amatérů. Jednalo se skutečně o cykloturistický závod, či to byla jen připravená recesní akce pro dvacet pět závodníků? Než nám následující řádky odpoví na položenou otázku, zastavme se v Unhošti na začátku 80. let minulého století.

Na začátku byla sázka dvou – Mittelbacha a Kluce

V unhošťské restauraci U Slovana se v té době scházela společnost mladých lidí; povětšině se jednalo o stavebníky, kteří chtěli bydlet „ve svém“, proto také museli přiložit své ruce k dílu. Podíleli se na výstavbě družstevních bytů v rodícím se sídlišti na severní straně Unhoště. Jmenovanou restauraci navštěvovali i další; mnozí z těchto návštěvníků i uvažovali, jak rozhýbat v poklidu si žijící „jejich“ město. Až jednou v únoru roku třiaosmdesátého zde – v restauraci U Slovana – ke stolu proti sobě zasedli Antonín Mittelbach s kamarádem Miroslavem Klucem. Začali se přít, trumfovat, vytahovat, kdo z nich je v tom, či onom lepší. Furiantský spor začal gradovat, když jeden z nich vyrukoval s konstatováním, že v jízdě na kole nad svým protivníkem zvítězí! Byla nastolena otázka: „Kdo je v necelých třiceti letech lepším cyklistou? Kluc, anebo Mittelbach?“ Z Unhoště se nabízela vzdálenost sto kilometrů do Karlových Varů, proto si slíbili: „Na jaře, až bude příhodnější počasí pro cyklistiku, tak se na té stovce z Varů změříme!“ V místnosti u piva nebyli sami, oba popichováni přísedícími, začínali zde mít své příznivce. Uvažovalo se: „Asi tu stokilometrovou vzdálenost nezdolají, ale když už nic jiného, tak to k těm Karlovým Varům bude pěkný výlet a určitě pořádná sranda. Takovou sázku přece jen Unhošť nepamatuje!“

Původně závod byl předmětem sázky těch dvou, ale brzy se z osazenstva restarace U Slovana k nim začali přidávat další zájemci o start. Antonín Mittelbach vyvěsil v Unhošti plakát, kterým jednak informoval veřejnost o připravovaném závodě, jednak vyzval i další nadšence, aby se k závodu také přihlásili. Snad není nutné zdůrazňovat, že především Mittelbach se pro uspořádání závodu nadchnul tak, že se samovolně i určil jeho ředitelem.

Odstartován I. ročník závodu – 21. května 1983

V sobotu uvedeného dne, měsíce a roku se nad Karlovými Vary, na Pražské silnici u golfového hřiště seřadila na pomyslnou startovní čáru skupina dvaceti pěti cyklistů. Jednalo se o ryzí amatéry, jejich jména alespoň v cyklistickém světě nikomu nic neříkala. Šlo o závodníky-nadšence, kteří se rozhodli na svých – dokonce výletních – kolech zdolat stokilometrovou vzdálenost od Karlových Varů do Unhoště. Přesně v 8 hodin 45 minut za jarního slunečného počasí startér závodu Antonín Veselý odmávl start. Tehdy si určitě nikdo z přítomných na startu neuvědomil, že byl odstartován amatérský cyklistický závod, který se v budoucích letech zapíše do amatérského cyklistického dění jako nejmasovější akce cyklistů – amatérů té doby, a to nejen v tehdejším Československu, ale pravděpodobně i na evropském kontinentu. Peloton se pohnul, vyrazil na stanovenou trať, vedoucí přes Bochov, Lubenec, Hořesedly, Řevničov, Nové Strašecí, Tuchlovice, Velkou Dobrou a další obce až do cíle v Unhošti. 

V Unhošti cílový rozhodčí Jaroslav Tuček odmávl tři první závodníky – Jaroslava Tájka, Ivana Černého a Miroslava Špinku; všichni dojeli ve stejném čase 3:25 hod. A hlavní aktéři závodu? Miroslav Kluc skončil čtvrtý s časem 3:42 hod., pronásledován Antonínem Mittelbachem, skončivším na šestém místě s časem 3:44 hod. Na startu stálo 25 závodníků, 7 nedojelo, v cíli Jaroslav Tuček odmával 17 závodníků. Jeden závodník se neznámo, kam vytratil. Už všichni U Slovana oslavovali, zapíjeli hospodský guláš pivem, dávno již bylo po dekorování vítěze břečťanovým věncem, který pro závod zhotovil unhošťský hrobník Václav Kotrouš. Veselí bylo v nejlepším, když se rozlétly dveře a v nich se objevil chybějící, opravdu poslední závodník – Čmerda. Nikdo v tu chvíli neuvažoval, jak se jmenovaný dostal na start, ale všichni si vzpomněli, že na startu skutečně stál a vyrazil, odstartoval. Jenže tu se zastavil, tady měl nějakou potřebu. Když projíždělo sběrné vozidlo, zrovna měl zaparkované kolo před restaurací a kupoval si (asi) svačinu. Nezbylo mu tedy, než dojet až do cíle! A tak Čmerda dojel v unikátním čase 8:20 hodin. A tento čas v karlovarsko-unhošťském závodě nebyl již nikdy nikým „překonán“.

Cyklistické amatérské nadšení dosáhlo vrcholu

Úvodní ročník se vydařil, proto další ročníky na sebe nenechaly čekat. V následných letech 1984–1993 se uskutečnily další karlovarsko-unhošťské závody. Bylo připraveno, to již organizátoři vystupovali pod hlavičkou HAF Slovan Unhošť (od roku 1995 definitivně jen HAF Unhošť), deset ročníků, které se především díky velkému zájmu z řad amatérských cyklistů nesmazatelně zapsaly do historie amatérské cyklistiky. Rok od roku se počet přihlášených k závodu zvyšoval; vyvrcholení nastalo v roce 1989 při konání VII. ročníku, kdy se přihlásilo 1117 zájemců, ze kterých jich do cíle dorazilo 912. O rok později v VIII. ročníku to bylo 1116 startujících, ale dojelo jich jen 471. 

Bez ohledu na skutečnost, že organizace takovéto sportovní akce, za účasti takovéhoto množství závodících amatérů, se rok od roku pro organizátory závodu stávala složitější, náročnější, začaly se objevovat i jiné důvody, které naznačovaly, že se s přípravou a organizováním závodu Karlovy Vary – Unhošť musí skončit, že se musí přestat s jeho pořádáním. V uvedených letech se vždy za plného provozu závodilo na původní frekventované silnici z Prahy do Karlových Varů. A právě Karlovarka rok od roku zaznamenávala rapidně se zhoršující svůj technický stav; především do jejího povrchu vyjeté koleje od těžkých nákladních aut se stávaly hrozbou při předjíždění závodníků motorovými vozidly. Nakonec bylo rozhodnuto tento v Unhošti populární závod definitivně zakončit v roce 1993 XI. ročníkem. Ke startu bylo přizváno jen 30 vytipovaných zájemců, ale nakonec jich dne 29. května 1993 na startovní čáře stálo 66. Nejednalo se ani tak o závod, o umístění, o měření času, závodníci věděli, že se loučí s desetiletou tradicí, se závodem, který se v posledních letech stával Mekkou cyklistům amatérům, a to bez ohledu na jejich stáří, na jejich sportovní kvality, na závodní prestiž; mnozí si chtěli jen dokázat, že zaštítěni propozicemi závodu jeho náročnou trať ujedou. 

Nostalgické vzpomínání na „Vary“

Rok po skončení závodu Karlovy Vary – Unhošť členové HAF Klubu na jeho místo pro cyklisty-amatéry připravili stokilometrový závod Pětkrát okolo Unhoště. Startovalo se v Unhošti 28. května 1994 a jelo se po trase: Svárov – Podkozí – Chyňava – Dědkův mlýn, Nouzov – Amerika – Unhošť, kde byl po pátém kole cíl závodu. Závodilo se na kvalitnějších komunikacích, než jaké časem představovala Karlovarka, a ač byl i tento závod sledován veřejností, tak ani u závodníků, ani u organizátorů nenašel takový ohlas jako měl jeho předchůdce: stokilometrový závod Karlovy Vary – Unhošť. Tento nový počin za ticha odešel do brzkého zapomnění. Rovněž členové HAF Klubu ve své činnosti upadli do pasivity. Jediné, co nějak tak v tajnosti přetrvávalo, byly nostalgické vzpomínky na legendární karlovarsko-unhošťský závod. Parta unhošťských nadšenců v počtu několika málo lidí ho po dobu čtrnácti let držela při životě. Symbolicky v květnu na svých kolech vyjela od Karlových Varů a spíše vyjížďkou, než závoděním dojížděla do Unhoště. Antonín Mittelbach to věděl, ale …

Ale až v roce 2007 se nechal zlomit; opětovně se stal iniciátorem znovuobnovení a otevření závodu pro veřejnost. V září roku předcházejícího jako kameraman České televize natáčel reportáž o obnovení cyklistického klání kdysi slavného závodu Praha – Karlovy Vary – Praha. O půl roku později Kladenskému deníku sdělil: „Chytlo mě to za srdíčko. Oslovil jsem kamarády z už spícího HAF Klubu a závod jsme obnovili. Byli to v podstatě stejní lidé, akorát o čtrnáct let starší. Mrzí mě ale, že se někteří této chvíle nedožili.“ 

Začala se psát novodobá historie unhošťské cykloturistiky

Obnovená premiéra znovuzrozeného závodu se konala v neděli 3. června 2007. Vydařila se, následovaly další ročníky tohoto cyklistického závodu. Od roku 2008 ho jezdily i tandemy, a to dokonce i tandemové posádky s nevidomým spolujezdcem. Asi nejzdařilejším ročníkem závodu byl odstartovaný v neděli 24. května 2015. Závod v Unhošti zpestřilo setkání cyklistických legend, o což se především přičinil opětovný ředitel závodu Karlovy Vary – Unhošť Antonín Mittelbach:

V roce 2012 Mittelbach na svém vysokém kole absolvoval trasu již zrušeného nejvýznamnějšího silničního etapového závodu ve střední Evropě Varšava – Berlín – Praha. V uvedeném roce tak připomněl 60. výročí jeho založení. Na startu ve Varšavě se potkal s bývalým polským reprezentantem Ryszardem Szurkowskim, v Berlíně s reprezentantem býv. NDR Gustavem-Adolfem Schurem a při dojezdu v Praze s Pavlem Doležalem, Janem Smolíkem a Františkem Babickým, kteří hájívali československé cyklistické barvy. V roce 2013 Antonín byl pozván do Magdeburgu, kde se nachází muzeum Závodu míru; zde jsou každoročně předávána ocenění, medaile osobnostem, které tento závod absolvovaly. Toto ocenění za absolvování Závodu míru (na vysokém kole) se dostalo i Antonínu Mittelbachovi. Setkání proběhlo v příjemné přátelské atmosféře, a tehdy vznikl nápad pozvat legendy Závodu míru do České republiky na závod Giant Karlovy Vary – Unhošť. A legendy pozvání přijaly.

V neděli 24. 5. 2015 se v Unhošti setkali: Gustav-Adolf Schur, Jan Smolík, Pavel Doležal a František Babický a další hosté. Samotného závodu se od startu zúčastnil třiaosmdesátiletý Gustav-Adolf (Täve) Schur, pro kterého to bylo rozloučení s jeho předlouhou a velmi úspěšnou cyklistickou kariérou. A nedojel zcela poslední! Tradičně nechyběla ani Česká televize. Následovaly čtyři další ročníky v letech 2016–2019. To se již startovalo (z důvodu hustého silničního provozu) z Olšových Vrat nad Karlovými Vary. Také se změnila trať závodu, přibližně o pět až deset kilometrů se prodloužila její délka (ke změně došlo kvůli výstavbě dálniční sítě, která v některých úsecích narušila a tím nahradila původní silnici Praha – Karlovy Vary). Od roku 2020 i s odkazem na četná covidová opatření se již závod neuskutečnil.

Epilog: Dne 21. května 2023 uběhne 40 let od okamžiku, kdy byl odstartován první ročník závodu Karlovy Vary – Unhošť. Závodníci se po tříleté přestávce od konání posledního závodu – přesně v jubilejní den tohoto výročí – opět postaví na letišti Karlovy Vary na start. Už ne v teplácích a keckách, jak tomu bývalo v začátcích, už to bude o něčem jiném! Opětovně, tradičně bude závod odstartován praporem HAF Klubu. Cyklisté vyrazí do Unhoště … Po uplynulých čtyřech desítkách let mnozí se zákonitě už startu nezúčastní, v Unhošti tak budou chybět! Tak jako dřív zde už nezazní komentátorská slova Luďka Brábníka, Karla Maliny nebo Otakara Černého! Ale závod Karlovy Vary – Unhošť se pojede, bude mít opět své vítěze, nebude mít své poražené! Zvítězí všichni, kteří odstartují, tedy i ti, kterým se stávající 121,5 km dlouhou trať z jakéhokoliv důvodu nepodaří pokořit. 

Věřme, že se znova a nově začíná psát další úspěšná historie legendárního, ojedinělého cykloturistického závodu Karlovy Vary – Unhošť! Závodu cyklistů amatérů, ale i jeho amatérských organizátorů. 

Miroslav Oliverius s Melicharovým vlastivědným muzeem